woensdag 1 oktober 2008

Euroknallers. Voor maar één euro!

Ronald MacDonald heeft het slim aangepakt met zijn euroknallers. Want het klinkt alsof het allemaal niets kost bij zijn fastfoodketen. Wat kost er tegenwoordig nog maar één euro? Inderdaad, MacDonalds is hierin uniek. Althans dat denk je, want als we even verder kijken dan onze 'ik-wil-nu-vreten-en-ik-wil-het-snel' neus lang is dan zien wij dat er toch wel een scala aan consumptieproducten/genotsmiddelen is die voor slechts één euro of minder te vinden zijn. Voor de minder bedeelden in onze maatschappij zijn er goede deals te scoren in bepaalde winkels. Hieronder zal ik er een aantal bespreken.

De lijstduwer op nummer 5 is een product van de goedkope supermarkt Lidl. Eerder kwam ik hier zelden en wilde ik dat graag zo houden. Maar nu geld een grotere rol gaat spelen, of beter gezegd een kleinere.....anywho: De Lidl is ontzettend goedkoop. De eerste keer winkelen was een vrolijke gebeurtenis, zowel Matthijs als ik waren verbaasd over hoeveel alles kostte: geen drol. Er zijn een flink aantal euroknallers te vinden, maar de beste en door ons meest gekochtte is de ijsbergsla. Voor 99 cent heb je een berg sla. In combinatie met de honing-mosterd dressing voor mij en de naturel voor Matthijs is dit dé side dish voor elke maaltijd in 'the White Castle'.

Op numero vier vinden wij een oosterse snack die vooral een prettig antwoord is op de kleine trek. De loempia is te vinden op bijna elke markt, maar ook hebben sommige Vietnamezen een vaste standplaats, zoals de mevrouw op de Oude Gracht in Utrecht. Menigmaal heeft zij mij kunnen verblijden met de opgerolde frituursnack in kwestie. In combinatie met een rode saus (de zoetzure is mijn favoriet) is het maximaal genieten voor slechts 90 cent.

De nostalgie beroert de euroknaller op de derde plek. Dankzij de inflatie is de prijs wel meer dan verdubbeld, maar het klinkt nog steeds hetzelfde. Want voor 5 cent koop je één kikkertje. Eerst was het dus 5 gulden cent en nu is het 5 euro cent. Maar wat is twintig keer beter dan één kikkertje? Inderdaad: twintig kikkertjes en dat voor maar 1 euro!

Even een kort intermezzo over de nummers 1 en 2 in de top 5 euroknallers; samengesteld door de professionele jury uit 'the White Castle'. Het mooie toeval wil dat wij beiden geen grootverbruikers van chips zijn. Daarentegen zijn koeken wel volop aanwezig in onze voorraadkast.

De nummer 2 voor mij, maar nummer 1 voor Matthijs zijn speculaaskoekjes. In elke supermarkt zijn ze te vinden. Een bulk speculaasjes voor minder dan een euro. Nu is het natuurlijk wel zo dat er weinig speciaals aan speculaas is, maar de kwantiteit-prijs verhouding is meer dan lovenswaardig. (Ik hoor net van Matthijs dat speculaas het lekkerste is wat er is, dus ook de kwaliteit-prijs verhouding krijgt een dikke 10 van mijn huisgenoot/voormalig vriend).

En dan nu.........de absolute nummer 1: twee zakken koekkruimels op de markt in Utrecht. Nu is het zo dat deze kruimels ook mede dankzij hun nostalgische waarde op deze ereplek staan. Vroeger kon je ze namelijk ook op de markt in Nunspeet kopen, maar al een aantal jaar heb ik deze wekelijkse gebeurtenis niet meegemaakt. Vorige week struinden wij door Utrecht en kwamen zo ook op de markt terecht en wat zagen wij hier? Een ambachtelijke stroopwafelkraam/vrouw. Tegelijkertijd riepen wij: 'koekkruimels'! Lekker! (Ik weet niet of dit echt gebeurd is, maar zo staat het wel in mijn geheugen gegrift). Wij liepen naar de kraam en bestelden daar twee zakjes koekkruimels waarop de vrouw zei: 'Dat is dan 1 euro', 'met of zonder stroop?'. Na het losgeld overhandigd te hebben gingen we in de zon zitten en genoten met volle teugen van de overheerlijke koekkruimels.

Hopelijk hebben we jullie geholpen om creatief te zijn met je euro, zodat je er nu zo veel mogelijk uit weet te halen.

Dus: F*ck McDonalds en lang leve de échte euroknallers!

2 opmerkingen:

Unknown zei

joooden! ik kom snel een keer langs heersers/koningen/baasjes. kan ik jullie even ownen met triviant (remember the times)...

ps. wat een goede ramonesvibe heeft dat nieuwe nummer van the kaiser chiefs.

Jesse Varwijk zei

doe mij maar een breezer ananas, of is het an-nanas? nee, ik blij dat jij, djim, inziet dat het ook goedkoop kan allemaal. Ik kan er zo slecht tegen als mensen geld uitgeven aan dingen die ze niet nodig hebben of aan A-merken, waar ze ook een b/c/d merk hadden kunnen kopen. Zonde van het geld. Bravo, Victorie!

Groetjes Matthijs